Обмяна на веществата или метаболизъм

Като живи същества ние сме в непрекъснат обмен със заобикалящата ни среда – приемаме нужните ни вещаства, преработваме ги и отделяме ненужните за нас. Този обмен служи не само за да си набавим енергия, но и да създаваме и поддържаме структорите и системите в телата си.

Обмяната на вечествата или метаболизма обхваща двата процеса – на изграждане и на разграждане на тези структури. Така телата ни са в процес на непрекъсната промяна и обновяване. В самото ни съществуване е заложен този естествен процес на обновяване, самопоправка, реконструкция и подмладяване, от нас се иска замо да осигурим нормалното му протичане чрез храна, движение и почивка.

Катаболитните и анаболитните процеси съставят метаболизма

И двата процеса на метаболизма  – анаболитен и катаболитен са резултат от химични реакции за които са необходими ензими. Често тези реакции са свързани помежду си и ако някой процес не протича правилно, това обрича по веригата и останалите да се нарушат.

Катаболитните процеси освобождават енергия необходима за работата на мускулите и нервната система, а анаболитните се нуждаят от енергия, за да създадът необходимия материал за растежа при децата, за нарастване на мускулната маса и т.н.

Осигуряване на енергия

Нека да разгледаме катаболитните процеси, които извличат енергията от храната, за да ни осигурят енергия. Това се случва на няколко етапа:

 

  1. Храносмилане – процес при който сложните съединения във вид на белтъчини, въглехидрати и мазнини от храната се разграждат на по-прости (общо 40 вида мономерни молекули).
  2. Междинна обмяна – чрез кръвта, тези 40 съединения отиват в в клетките и се трансформират в едно единствено гориво. В хода на тази трансформация се отделя топлина – 35% от енергията на храната се добива при този процес. Отпадният продукт тук е амоняк, който е силно токсичен. Той се преработва в безобидна урея, която чрез урината се изхвърля от организма. За това се изразходва част от енергията, но няма как.
  3. Крайно окисление – този етап протича в митохондриите на клетките и е обвързан с дихателния цикъл. При него се отделя най-голямото количество енергия – около 65% от тази, която е била в храната. Това е процес на окисляване при който основното вечество се превръща в СО2 и Н2О.
  4. Изхвърляне на отпадните вещества – последен етап, при който чрез белите дробове се изхвърля въглеродният двуокис, а чрез бъбреците – вода, урея и пикочна киселина.

Енергията, която се отделя при тези процеси в клетките не може да се използва директно, а се натрупва като “енергийна валута” в съединение аденозинтрифосфат АТФ.

АТФ притежава енергия използваема за всяка една клетка, проблемът е, че е твърде недостатъчен като количество. За това се налага непрекъснато да се възстановява.

Източници за това възстановяване са на първо място въглехидратите, след това мазнините и накрая се прибягва до белтъчините, които са най-трудни за разграждане и получаване на енергия, но са подходящи за натрупване и изграждане на тъкани.

Изграждане на тъкани и подмладяване

Процесът на създаване на нови клетки  е анаболизмът. През целият ни живот двата процеса на метаболизма – анаболизъм и  катаболизъм, протичат успоредно. В периода на детството хормонът на растежа е в по-голямо количество и анаболитните процеси преобладават над катаболитните. Тялото се променя и нараства. След 21 год. този хормон намалява, но двата процеса са в равновесие. Когато катаболитните процеси започнат да надхвърлят анаболитните, клетките не са така ефективни и започват процеси на дегенерация и загуба на тъкани. Този процес наричаме стареене.

Всъщност ние никак не искаме катаболитните процеси, като част от метаболизма да се засилват, защото това означава по-бързо стареене. Йога практиките имат като ефект забавяне на този процес. Чрез умерени упражнения, пранаяма и релаксация процеса на стареене се забавя.

Стресът и неправилният начин на живот, който включва – хранене, движение, почивка и сън,  увеличават скоростта на катаболитните процеси, а с това приближават старостта.

Препоръки за балансиран метаболизъм

Осигуряването на спокойствие, достатъчното почивка и редовен сън, движението и чистият въздух, умереното физическо натоварване, здравословната диета и редовното детксикиране съдействат за поддържане на анаболитните процеси.

Възприемайки йогийски начин на живот, който включва балансирана диета, практики осигуряващи спокоен сън, движение, дихателни практики, изчистване на ума, се постига удължаване на качественният и продуктивен живот.

Метаболизмът и борбата с килограмите 

Когато искаме да се освободим от излишни килограми, трябва да имаме предвид, че увеличавайки скоростта на метаболизма, увеличаваме скоростта на стареене. Стремежът ни в такъв случай трябва да е насочен към балансиране на двете страни на метаболизма. Балансът е основен стремеж в йога, за това активното и съзнателно практикуване на йога ще ви донесе като допълнителни резултати  балансирани храносмилане, метаболизъм и килограми. Освен това всички канали и системи в тялото ще са изчистени от токсини и целият организъм ще работи оптимално.